Je kunt er niet omheen, overal kun je online aankopen doen. Nu komt de vraag, in al dat commerciegeweld, waar je die aankopen dan gaat doen. Er zijn genoeg aanbieders, dus als consument heb je het voor het uitzoeken. Als webshopeigenaar is het dus van belang dat je een webshop hebt die goed op orde is.

Niets is anno 2016 zo killing als een webshop die technisch niet goed draait. Tevens is privacy een toenemend aspect van attentie. In deze blogpost een aantal tips (verre van volledig, je kunt er zo nog 50 bij bedenken) voor jouw webshop, of voor je te maken webshop.

1. Techniek

Zorg ervoor dat voordat je de webshop wereldkundig maakt je hem grondig hebt getest. Zelf en door testgebruikers. Niet alleen het navigeren, maar ook het betalen en alle andere toeters en bellen die aanwezig zijn binnen jouw shop. Als eerste genoemd, want een webshop moet gewoon kloppen, het gaat immers om geld van klanten en om je eigen geld natuurlijk. Maak indien mogelijk gebruik van een van de grote mainstream webshoppakketten of diensten. Je hebt daar geen technische valkuilen meer. Wijzelf maken gebruik van Joomla en Virtuemart.

2. Privacy

Gebruik bij voorkeur een ssl verbinding, een HTTPS verbinding op het moment dat je klantgegevens vraagt. Dit toont aan de klant dat jij serieus omgaat met zijn gegevens en schept vertrouwen. Een SSL certificaat kost geld en moet jaarlijks vernieuwd worden, maar is tegenwoordig eigenlijk essentieel. Probeer ook een keurmerk te krijgen voor je webshop. Dat is een bewijs dat je kwaliteit levert.

3. Betaalmethoden

Binnen op Nederland gerichte webshops is het gebruik van IDEAL standaard. Je kunt via merchants zoals mollie vrij eenvoudig een aansluiting vinden op IDEAL en de meeste webshopdiensten, of software bieden dit soort koppelingen standaard aan. Maak hier vooral gebruik van. Maar ook van bijvoorbeeld credit-card betalen, of vooruit-betalen. Er zijn altijd mensen die geen ideal kunnen/willen en dat geldt ook voor credit-cards. Belast de kosten van ideal niet door aan je klant maar verreken dit gewoon in je prijs. Ook is het bij wet verplicht een optie voor betalen achteraf op te nemen. Hierbij kun je denken aan een rembours betaling.

4. Duidelijke prijzen en navigatie

Hier komt usability weer om de hoek. Lever je klant een webshop met goede navigatie en met een duidelijke prijs. Laat de prijs opvallen en zorg er dus voor dat de klant niet moet gaan zoeken naar prijzen. Deel je artikelen op in voor de bezoeker begrijpbare rubrieken. En als je rubriek geen artikelen heeft, verwijder die rubriek dan. Heb je een shop en zijn er veel concurrenten, hou dan de prijzen van je concurrentie goed in de gaten. Het internet is transparant, en potentiële kopers gaan vaak voor de laagste prijs.

5. Laat je klant inloggen

Een goed contactmoment is als de klant een account aanmaakt. Doordat jij op die manier zijn gegevens hebt kun je hem voorzien van informatie omtrent nieuwe artikelen. Bij een account, kan de klant ook zijn bestelhistorie raadplegen. Altijd een handige dienst voor de klant.

6. Ben helder en eerlijk over je levertijden

Kopen via een webwinkel heeft veel voordelen, maar een van de nadelen is het verzenden en het moeten wachten op een pakketje. Breng de klant dus op de hoogte van de status van zijn zending, wanneer je hem hebt verzonden, een track and trace code eventueel zodat de klant zelf inzicht heeft in wanneer hij de zending kan ontvangen. En als jouw leverancier eens problemen heeft, en jouw klant het product dus later zal ontvangen, meldt dit dan gewoon en ben hier eerlijk over.

7. Klantenservice

Als iemand iets heeft besteld en heeft hier een vraag over, zorg er dan voor dat ze altijd in contact kunnen treden met je. Een bestelling, al eerder gezegd, heeft altijd een financiële waarde en derhalve is het van groot belang vragen omtrent bestellingen snel en doeltreffend te beantwoorden. Als een klant niet snel een reactie ontvangt op zijn vraag dan is de kans groot dat een volgende bestelling uitblijft.

8. Aftersales

Laat je (tevreden) klanten recensie schrijven, over jouw shop, of over de producten die jij verkoopt. Hiermee genereer je een stuk user-generated content waar veel potentiële kopers tegenwoordig veel waarde aan hechten. Als je bijvoorbeeld mobieltjes verkoopt, laat gebruikers dan vooral hun mening geven over die toestellen, zodat bezoekers al aan reviews kunnen zien of het product dat jij aanbiedt aansluit op hun wensen. Een mooi voorbeeld hiervan is coolblue (www.pdashop.nl)

9. Voer een actief SEO beleid 

Je kunt nog zo een mooie shop hebben, als niemand hem zal vinden, dan zul jij niets verkopen. Dus met een webshop is het van belang goed gevonden te worden. Zo kun je bij Google sitemaps aanleveren van al jouw producten, of je kunt met prijsvergelijk sites in zee gaan om jouw produkten onder de aandacht te brengen. Vaak hebben die een eenvoudige xml feed nodig, en die kan jouw webbouwer vaak eenvoudig maken. Hier ook komen die recensies van jouw gebruikers weer om de hoek. Als je een site hebt waar actief recensies op geplaatst worden, zal google deze beter indexeren.

10. Heb een lange adem

Verwacht niet meteen als je webshop gelanceerd wordt dat de bestellingen binnen zullen vliegen. Je zult zien dat je best aktief moet blijven om bestellingen binnen te krijgen, helemaal nu er al zoveel webshops zijn. Daarentegen geldt dat als je een pproduct hebt dat goed is, dit ook zal verkopen. Met het internet aan je voeten heb je een enorme potientie in kopers
.


Deel hem dan!