Matt Cutts, Hoofd van het Googles Webspam team, beantwoordt een vraag over SEO mythen in een van zijn laatste videos.

"Wat zijn de grootste SEO mythen die je nog steeds terug ziet komen op conferenties, op blogs et cetera"

Advertentie-gerelateerde mythen

Er gaan veel mythes de ronde en een van de grootste is wel dat "als je adverteert op Google je ook hogere rankings haalt in de zoekresultatenpagina's", of juist het tegengestelde. Een andere, vele gehoorde, mythe is dat Google steeds veranderingen doorvoert om bedrijven juist te laten adverteren.

Matt doet deze mythes af als onzin en legt uit dat Google altijd opzoek is naar goede zoekresultaten om haar gebruikers tevreden te houden zodat zij ook terug blijven komen. Tevreden gebruikers zijn loyale gebruikers, dan daarom doet Google wat zij doet met zoekresultaten.

Adverteren op Google helpt, of schaadt, je organische zoekresultaten op geen enkele wijze.

Er zijn geen oplossingen te koop voor goede rankings

Matt zegt dat je nooit bang moet zijn om voor jezelf na te denken. Hij zegt dit in reactie op de verschillende discussies die hij ziet op de zogenaamde "black hat"-forums waar ook software wordt verkocht waarbij geclaimd wordt dat deze de gebruikers helpen om online geld te verdienen.

Zijn eigen theorie hierover: "Indien iemand een manier heeft gevonden om online veel geld te verdienen, dan zouden ze dat doen in plaats van  het concept te verkopen in een ebook."

De beste manier volgens Matt is om je te conformeren aan de doelen die Google zichzelf stelt; De beste zoekresultaten voor de gebruikers.

Om Matt zijn volledige reactie te horen op deze vraag, verwijs ik je naar de video:


Deel hem dan!