Er is veel effort nodig om tegenwoordig in de generieke zoekresultaten goed te kunnen scoren. Hieronder heb ik een lijst gemaakt, met 50 punten waar je zeker aan moet denken. Je kunt hem printen en gebruiken als een checklist!

  1. Is Google Analytics aktief op jouw site?
  2. Is de Google search Console aktief?
  3. Maak gebruik van BING webmastertools.
  4. Heb je een Wordpress website? Gebruik YOAST.
  5. Heb je een Joomla website? Gebruik RSSEO.
  6. Heb je de Search Console gecontroleerd op 404/500 fouten, duplicate content en ontbrekende titels?
  7. Zijn al jouw meta descriptions 155 tekens of meer?
  8. Zijn al jouw mete descriptions uniek?
  9. Zijn al jouw title tags 65 tekens of minder?
  10. Maak je gebruik van h1, h2, h3, h4 tags, en is het woord waarop je gevonden wilt worden een h1 tag?

  11. Heb je zoekmachine toegankelijke content op je site?
  12. Zijn alle afbeeldingen goed? Qua grootte, en qua alt tags, en naam?
  13. Maak je gebruik van interne links?
  14. Gebruik keyword (woorden waarop je gevonden wilt worden) in je <title> tag.
  15. Zorg voor een snelle site.
  16. Zorg voor een responsive site (mobiel vriendellijk).
  17. Voorkom duplicate content.
  18. Maak gebruik van een robots.txt bestand.
  19. Heb je een mooie 404 pagina?
  20. Check je website in alle browsers.

  21. Gebruik de 'fetch as google' optie binnen google webmaster tools
  22. Stel een voorkeursdomein in bij webmastertools (met of zonder www)
  23. Stel een voorkeurstaal in bij webmastertools
  24. Maak geen gebruik van verborgen tekst, tekst in de kleur van de achtergrond.
  25. Voorkom een google penalty.
  26. Gebruik social media, maar ga deze niet spammen met je content.
  27. Optimaliseer je website doorlopend.
  28. Maak gebruik van een xml sitemap en dien deze in bij Google.
  29. Vermijd javascript redirects, die worden door Google niet opgenomen.
  30. Maak bij verlopen of vervallen content gebruik van 301 redirects.

  31. Geef bij afbeeldingen ook het formaat mee (breedte en hoogte).
  32. Voeg daar waar nodig, het lieftst op iedere pagina, een call to action toe.
  33. Maak gebruik van links naar autoriteit-websites.
  34. Werk aan een aktief linkbeleid: laat uw website tergkomen op relatieve websites.
  35. Maak geen gebruik van frames.
  36. Zorg voor zo min mogelijk html fouten (w3c.org)
  37. Geef een voorkeur voor Google fonts boven zelf geimporteerde fonts.
  38. Zorg voor regelmatige updates.
  39. Analyseer hoe je site presteert in Google analytics en Webmaster tools.
  40. Target je doelgroep op basis van locatie- en taalinstellingen.

  41. Verspreid jouw content door een rss of atom feed beschikbaar te stellen.
  42. Probeer jouw content zo eenvoudig mogelijk te structureren en ga niet verder dan 3 niveau's in de opbouw.
  43. Zet duidelijk uw contactgegevens op iedere pagina.
  44. Hoe meer pagina's uw site heeft, hoe beter de indexering.
  45. Uw domeinnaam is de eerste zoekterm die mensen gebruiken. Probeer hier rekening mee te houden.
  46. Links krijgen van .edu of .gov sites geven een hogere ranking.
  47. Geef links een titel (title tag).
  48. Schrijf unieke content, een gekopieerde pagina op punten aanpassen is niet iets waar Google vrolijk van wordt.
  49. Zorg voor social likes.
  50. Maak gebruik van een Google+ profiel om content te verspreiden.

Natuurlijk ook even een scan laten doen door http://seo-scan.com, geheel gratis!

 

 


Deel hem dan!